Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Alphega apotheek en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en actuele promoties.

Inschrijven nieuwsbrief

Welkom bij

Alphega Apotheek Cleij B.V.

Adres

Palmboomstraat 129
5213VG  'S-HERTOGENBOSCH
AGB code apotheek: 02009402

Telefoon

Openingstijden

  • Maandag
    • -
  • Dinsdag
    • -
  • Woensdag
    • -
  • Donderdag
    • -
  • Vrijdag
    • -
  • Zaterdag
    gesloten
  • Zondag
    gesloten

Apothekers

Dhr. J.R. van Roosmalen
Mevr. E.J.J. Brouwers

Voor het aanvragen van uw herhaalrecept, actuele medicatieoverzicht of uitleg over de bijsluiter hoeft u de deur niet meer uit. U beheert en regelt uw medicijngebruik eenvoudig en veilig met de gratis Alphega app. U heeft 24 uur per dag inzicht in uw medicatie en bestelt deze direct via uw eigen smartphone. De Alphega app is eenvoudig in het gebruik en beveiligd om uw gegevens te beschermen.

 

Download de app

De Alphega app is te downloaden in de App store en de Google Play Store. Om uw gegevens en privacy te beschermen moet u zich eenmalig registreren. De volgende keer dat u de app gebruikt kunt u inloggen met uw persoonlijke toegangscode, vingerafdruk of via Face ID.

Alphega apotheek biedt je de mogelijkheid om je (chronische) medicijnen online te bestellen bij de apotheek wanneer het jou uitkomt. Hiervoor kun je gebruik van de dienst mijnalphega-apotheek.

Met behulp van mijnalphega-apotheek bestel je eenvoudig je herhaalmedicatie. Je ontvangt automatisch een bericht van ons als je medicijnen klaarliggen.

Buiten deze openingstijden en op feestdagen kunt u voor spoedgevallen terecht bij de dienstapotheek in het Jeroen Bosch Ziekenhuis:

Jeroen Bosch Apotheek
Henri Dunantstraat 1
5223 GZ 's-Hertogenbosch
Tel: (073) 553 59 99

Visie

Onze apotheek verstrekt niet alleen medicijnen, we vinden het ook heel belangrijk u goed te adviseren over gezondheid en geneesmiddelgebruik. We geven onze klanten onafhankelijk advies en geven voorlichting en begeleiden uw medicijngebruik. Ook besteden wij veel aandacht aan het voorkomen en signaleren van bijwerkingen.

De apotheek is daarmee een centrale schakel in de gezondheidszorg, die direct invloed heeft op de gezondheid en het welzijn van de klanten. Belangrijk is daarom ook het onderhouden van contacten met voorschrijvers, zorgverzekeraars, patiëntenverenigingen en toeleveranciers. We streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van dienstverlening.

Adres- en verzekeringsgegevens

Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.

Wij stellen het ook zeer op prijs dat, u ons bij een verhuizing ook een adreswijziging stuurt. Als u naar een andere plaats verhuist, kunnen wij een medicatieoverzicht uitdraaien van het afgelopen jaar. Dit kunt u dan bij uw nieuwe apotheek en huisarts afgeven ter informatie.

Bestellingen

In de apotheek hebben we veel producten op voorraad. Wij kunnen u daarom vaak direct helpen als u met een recept bij ons komt. Mochten wij iets niet op voorraad hebben, dan kunt u het geneesmiddel vaak dezelfde dag en anders de volgende ochtend ophalen. Het is verstandig om geneesmiddelen of incontinentiematerialen waar u niet buiten kunt niet op het laatste moment aan te vragen. Bij homeopathische middelen moet u rekening houden met een langere levertijd.

Betalen in de apotheek

U kunt geneesmiddelen die u haalt op recept, contant of via pin betalen in de apotheek. Het meest praktische voor beide partijen is om de verrekening van de kosten, indien van toepassing, rechtstreeks via uw verzekeringsmaatschappij te laten lopen. Dit is bijna bij alle maatschappijen mogelijk. Wij bieden ook de mogelijkheid van een kwartaalrekening. Vier keer per jaar zal deze aan u worden verstuurd. Geneesmiddelen die niet vergoed worden door uw verzekering dient u contant te betalen in de apotheek.

Bijbetalen

De overheid wil graag bezuinigen op kosten van medicijnen. Ze hebben daarvoor een aantal maatregelen ingevoerd. Een van die maatregelen is dat per categorie geneesmiddelen een gemiddelde prijs is vastgesteld. Dat is de maximale prijs die de ziektekostenverzekeraars mogen vergoeden. Voor medicijnen die duurder zijn dan die vastgestelde prijs moet worden bijbetaald. Heel vervelend, maar wij kunnen daar helaas niets aan veranderen. Wel kunnen wij in overleg met uw arts in indien mogelijk zoeken naar een goedkoper alternatief dat wel volledig wordt vergoed. Medicijnen die zonder recept verkrijgbaar zijn, zoals hoestdrankjes en paracetamol, worden niet vergoed door de zorgverzekering, ook niet wanneer deze door de huisarts of specialist worden voorgeschreven.

Eerste uitgifte: 15 Daagse proeftijd voor geneesmiddelen

Bij het starten met een nieuw geneesmiddel is gebleken dat vooral in de eerste twee weken vervelende bijwerkingen kunnen voorkomen. Ook kan het soms zijn dat het middel niet goed werkt. Vaak is dit een reden om het gebruik van een geneesmiddel te stoppen. Om te voorkomen dat onnodig veel medicijnen in de afvalton verdwijnen geven wij bij een eerste uitgifte voor maximaal 15 dagen medicijnen aan u mee. Heeft de arts voor een langere periode voorgeschreven, dan krijgt u voor de resterende hoeveelheid een herhalingsrecept mee. Op deze manier proberen overheid, zorgverzekeraars en apotheken de kosten van de gezondheidszorg ,zo laag mogelijk te houden. Als u het geneesmiddel voor langere tijd moet gebruiken mogen wij u dit voor maximaal 3 maanden meegeven. Voor slaap- en kalmeringsmiddelen en antibiotica geldt dat we u deze middelen voor maximaal 1 maand mogen meegeven.

Geneesmiddelen onder een andere naam

Het kan voorkomen dat u geneesmiddelen krijgt die een andere naam hebben dan u gewend bent. Deze merkloze of generieke geneesmiddelen zijn geneesmiddelen die onder de naam van de werkzame stof in de handel zijn gebracht. Een generiek geneesmiddel ziet er vaak ongeveer hetzelfde uit als een vergelijkbaar merk geneesmiddel. Soms kunnen vorm en kleur verschillen. Ze bezitten echter dezelfde werkzame stof in dezelfde dosering. De generieke geneesmiddelen voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen als het oorspronkelijke merkproduct en zijn dus net zo veilig en werkzaam. Het grote voordeel is dat deze generieke geneesmiddelen goedkoper zijn dan de merkgeneesmiddelen. Door het, in overleg met u, omzetten van merkgeneesmiddelen naar deze generieke middelen draagt u bij aan een besparing op de kosten van de gezondheidszorg. Ziet uw geneesmiddel er anders uit dan u gewend bent en heeft u daar vragen over? Stel deze dan gerust aan één van onze medewerkers.

Klachten- en wensenformulier

Wilt u een klacht en/of een wens doorgeven aan de apotheek? Stuur dan een mail naar info@apotheekcleij.nl. Wij nemen na ontvangst zo spoedig mogelijk contact met u op.

Machtigingen

Voor sommige geneesmiddelen of hulpmiddelen heeft u een machtiging van uw zorgverzekering nodig. Het gaat hierbij om middelen die niet of niet volledig vergoed worden door de verzekering. De voorschrijvend arts kan een verklaring invullen voor aanvraag van vergoeding. Als uw zorgverzekeraar naar aanleiding van de machtigingsaanvraag bericht dat uw genees- of hulpmiddel wel vergoed wordt, kunt u dit middel zonder betaling ophalen bij uw apotheek. Wilt u weten of een genees- of hulpmiddel voor vergoeding in aanmerking komt, dan kunt u daarvoor contact opnemen met de apotheek of uw zorgverzekering.

Medicatiebewaking

Medicatiebewaking is een belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden. Als u een recept in de apotheek aanbiedt, dan geven we het geneesmiddel niet zomaar mee. Eerst controleren we met de computer of u het geneesmiddel zonder problemen kunt gebruiken.

Controle van recepten is noodzakelijk bij:

  • combinatie met een ander geneesmiddel
  • te hoge of te lage dosering
  • bepaalde ziekten
  • allergieën
  • zwangerschap
  • kinderwens

Geef dit daarom door aan uw apotheek! Wanneer wij constateren dat een geneesmiddel een mogelijk probleem kan geven, nemen we contact op met de voorschrijvend arts om te overleggen.

Voor een geneesmiddel onze apotheek verlaat, is het door minimaal 2 apothekersassistenten gecontroleerd. Door deze nauwkeurige controle, kan het gebeuren dat u soms wat langer op uw medicijnen moet wachten. Deze controle kan alleen goed gebeuren als u uw medicijnen bij een vaste apotheek haalt. Mocht dit een keer niet mogelijk zijn, dan is het verstandig dat u aan de apotheek doorgeeft welk middel u heeft gekregen en wanneer dit was. Wij adviseren u om geneesmiddelen die u zonder recept koopt te laten registreren in de apotheek. Ook deze middelen kunnen niet altijd veilig worden gebruikt.

Overleg met artsen

Wist u dat artsen en apothekers nauw samenwerken? Regelmatig komen de artsen en apothekers bijeen om de nieuwste inzichten in medicijnen te bespreken. Soms zijn er vragen over een recept. Een afwijkende dosering bijvoorbeeld of een medicijn waarbij extra controle nodig is. Indien noodzakelijk overleggen we met de voorschrijvend arts. Regelmatig hebben we met een groep huisartsen 'farmaco-therapie-overleg'. Het Farmaco Therapie Overleg (FTO) houdt in dat huisartsen samen met apothekers afspraken maken over het voorschrijven en afleveren van geneesmiddelen. Deze afspraken hebben als doel een efficiënter geneesmiddelengebruik

Oude geneesmiddelen en naaldencontainers

Op de verpakking staat tot welke datum uw medicijnen goed blijven. Breng geneesmiddelen die over de datum zijn en geneesmiddelen die u niet meer gebruikt terug naar de apotheek. Wij ruimen ze dan milieuvriendelijk op. De etiketten mogen van de doosjes worden verwijderd, dit is echter niet verplicht. Voor het veilig weggooien van gebruikte injectienaalden en lancetten leveren wij een gratis naaldencontainer. Bij inlevering van een volle naaldencontainer ontvangt u een nieuwe.

Overgevoelig voor bepaalde stoffen? Meld het ons!

Bent u allergisch voor een bepaald geneesmiddel? Laat het ons dan weten. Met ons computersysteem kunnen we dan in de gaten houden of u dit geneesmiddel of iets wat er sterk op lijkt niet voorgeschreven krijgt.

Uw privacy

De balie van de apotheek bestaat als het ware uit afzonderlijke eilandjes. Hiervoor is gekozen in verband met privacyoverwegingen. Heeft u vragen die u liever niet aan de balie stelt dan kan dit in een persoonlijk gesprek met een van de assistentes of de apotheker in een aparte spreekruimte. In de apotheek registreren we verschillende gegevens van u, zoals naam, telefoonnummer, medicijngebruik en eventuele allergieën. Deze gegevens zijn nodig om te bepalen of u een geneesmiddel veilig kunt gebruiken en om u te kunnen bereiken, bijvoorbeeld als we u iets belangrijks willen vragen. Wij gaan uiterst zorgvuldig met uw gegevens om. We zijn gebonden aan ons beroepsgeheim en aan het privacyreglement van onze beroepsorganisatie. U kunt erop rekenen dat uw gegevens alleen in te zien zijn door de apothekers, de assistenten, uw arts en uzelf.

Zelfzorggeneesmiddelen

Ook bij zelfzorggeneesmiddelen is het van belang dat u het juiste middel gebruikt. Net als bij receptgeneesmiddelen spelen factoren, zoals leeftijd, medicijngebruik en de duur van de klacht een rol. De apotheekmedewerker zal u dan ook altijd eerst een paar vragen stellen om een goed advies te kunnen geven. In goed overleg kiezen we het meest geschikte product. Het kan voorkomen dat we u bij bepaalde klachten doorverwijzen naar uw arts omdat de klacht niet behandeld kan worden met een zelfzorgproduct.

Zorgverzekering

Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.

Aparte spreekkamer

Voor vragen, die meer privacy vereisen dan op dat moment in de apotheek mogelijk is, is er de mogelijkheid om deze in de aparte spreekkamer te stellen. Komt u op een druk moment in de apotheek en heeft u toch behoefte aan een rustig gesprek of extra uitleg over uw geneesmiddelen, dan maken wij daarvoor graag een afspraak met een van de apothekers of assistentes. Aarzel niet er naar te vragen. Bent u niet in de gelegenheid om langs te komen, dan kunt u uw vragen ook telefonisch stellen.

Privacy en algemene voorwaarden:  

Onze apotheek voldoet aan de AVG wetgeving wat betreft privacy en gegevensverwerking. 

U kunt onze privacy verklaring vinden en onze algemene voorwaarden vinden op onze website. 

Apotheker en assistenten zijn door het afleggen van een eed of belofte tot geheimhouding verplicht, met uw privégevoelige informatie wordt zorgvuldig omgegaan. 

Bezorgservice

Voor mensen die aan huis gebonden zijn en daardoor niet in staat zijn de apotheek te bezoeken, hebben wij een gratis bezorgdienst. Ook grote pakketten kunnen wij bij u thuisbrengen. Wilt u gebruik maken van deze service, dan kunt u uw huisarts vragen dit op het recept te zetten. U kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen met de apotheek. Een telefoontje van uw kant is voldoende om ervoor te zorgen dat de geneesmiddelen of hulpmiddelen bij u worden thuisbezorgd. Wij bezorgen dagelijks tussen 13.00 uur en 18.00 uur. Wij bezorgen alleen in de regio Den Bosch, neem t u contact met ons op voor ons exacte bezorggebied. Recepten die voor 12.00 uur 's-morgens bij ons worden ingeleverd worden de volgende werkdag thuis bezorgd.  Zorg ervoor dat u medicijnen waar u niet buiten kunt bijtijds aanvraagt!

 

Informatie

Natuurlijk zijn wij er niet alleen voor uw geneesmiddelen en hulpmiddelen. U kunt ook bij ons terecht voor allerlei informatie op gezondheidsgebied. In de apotheek hebben we gratis folders over diverse ziektebeelden. Heeft u vragen of wilt u informatie over medicijnen of gezondheid? Vraag het ons gerust, ook als u geen recept heeft.

Inhalatie instructie

In Nederland zijn er ongeveer 1 miljoen mensen met astma of COPD ( samen ook wel CARA genoemd). De meeste van deze mensen gebruiken middelen die via inhalatie in de longen terecht moeten komen. De techniek van dit inhaleren is heel belangrijk, omdat bij een verkeerde inhalatietechniek niet alles van het geneesmiddel op de juiste plek terecht komt. Indien u voor de eerste keer een geneesmiddel krijgt voorgeschreven dat geïnhaleerd moet worden, zal een van de assistentes u in een aparte ruimte uitleggen hoe u dit moet doen. Een inhalatiemiddel dat op de juiste manier wordt gebruikt heeft een optimaal effect. Wanneer uzelf of uw kind een inhalatiemiddel gebruikt en u heeft vragen of twijfelt over het gebruik, neem dan contact met ons op.

Oogdruppel instructie

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die oogdruppels gebruiken dit vaak niet op de juiste manier doen. Bij glaucoom bijvoorbeeld is het erg belangrijk dat er op de juiste manier gedruppeld wordt daar er anders onherstelbare schade aan de oogzenuw kan ontstaan en zelfs blindheid het gevolg kan zijn. Bij een oogdruppel instructie legt een van de assistentes aan u uit op welke manier u het beste de ogen kunt druppelen. Wanneer het toedienen van oogdruppels voor u een probleem is vraag dan in de apotheek om advies. Wij hebben verschillende oogdruppel hulpmiddelen op voorraad die het toedienen van oogdruppels voor u een stuk eenvoudiger maken.

 

Overzicht van uw medicijnen

In de apotheek kunt u vragen naar een overzicht van uw medicijnen. Een overzicht kan belangrijk zijn wanneer u voor de eerste keer een specialist bezoekt of in het ziekenhuis wordt opgenomen. Op deze manier is het voor de arts duidelijk welke medicijnen u gebruikt of heeft gebruikt. Indien u op vakantie gaat kunt u een medicijnpaspoort aanvragen. In dit paspoort staan alle medicijnen die u gebruikt met daarbij de naam van de werkzame stof vermeld. Zo kan men in het buitenland vaststellen welke medicijnen u gebruikt. Deze overzichten kunt u gratis mee krijgen en worden gemaakt terwijl u wacht.

Vragen

 

  • Hoe moet ik dit medicijn gebruiken?
  • Hoe lang moet ik dit medicijn innemen?
  • Gaat het wel samen met de andere geneesmiddelen die ik gebruik?
  • Wat doen deze medicijnen nu precies?
  • Waar zijn die gele tabletten ook al weer voor?
  • Hoe lang zijn deze medicijnen houdbaar?
  • Ik ben mijn medicijnen vergeten in te nemen, wat nu?

 

AARZEL NIET VRAAG HET ONS!

Heeft u vragen neem dan contact met ons op via telefoonnummer 073-6137458, kom langs in de apotheek of stuur een email aan de apotheek. Indien gewenst kunt u een afspraak maken voor een medicijnconsult.

  • Actueel medicatieoverzicht

    Alphega apotheek biedt u de mogelijkheid om uw medicatieoverzicht via uw eigen persoonlijke pagina te bekijken en eventueel uit te printen.

  • Herhaalservice

    Gebruikt u dagelijks medicijnen? Vraag dan naar onze herhaalservice.

  • Alphega chat

    Vragen voor onze apotheek? Dat kan ook via chat.

  • Alphega app

    Inzicht in uw medicijnen via uw mobiel

Wilt u zich inschrijven bij onze apotheek? Vul dan het onderstaande formulier volledig in.


Waarom moet ik mij inschrijven?

U kunt voorgeschreven medicijnen / recepten van de (huis) arts niet zomaar ophalen bij de apotheek. U moet hiervoor ingeschreven zijn. Een belangrijke taak van de apotheek is het vastleggen en bewaken van uw medicijngebruik. We moeten er namelijk zeker van zijn dat u het (voorgeschreven) medicijn zonder problemen kunt gebruiken. Met de gegevens van uw inschrijfformulier leggen wij een dossier voor u aan waarin deze informatie nauwkeurig wordt bijgehouden. Het dossier met uw medicatiegegevens is door u altijd op te vragen bij de apotheek.


Aanduiding van verplicht veld
Geslacht
Ik geef de apotheek toestemming:
Mijn dossierbeheerder te worden en mij te laten uit schrijven bij mijn huidige apotheek.
Voor het delen van mijn medicatiedossier met apotheken waarmee wij samenwerken voor bijzondere zorg rond geneesmiddelen.
Om andere zorgverleners toegang te geven tot mijn medicatiedossier (via het Landelijk SchakelPunt) mits hieraan een zorgvraag ten grondslag ligt.
Om gegevens van het laboratorium op te vragen en in te zien, die nodig zijn om juist en veilig gebruik van medicatie te garanderen (bijv nierfunctie).
Voor het opvragen van mijn medicatiedossier bij mijn huidige apotheek.
CAPTCHA

 

Zijn alle velden correct ingevuld, vink het vakje ‘Ik ben geen robot’ aan en klik daarna op de groene knop om het formulier te versturen.

Uw medische gegevens delen

Uw huisarts en apotheek hebben toegang tot uw medisch dossier. Om uw privacy en de veiligheid van uw gegevens te waarborgen mogen zij deze niet zonder uw toestemming delen met andere zorgverleners. Mocht u getroffen worden door een ziekte of ongeval en behandeld worden door een onbekende arts, apotheek of specialist dan kan uw medisch dossier van groot belang zijn. Zeker wanneer het toedienen van medicatie noodzakelijk is. 

 

Voorwaarden
Om ervoor te zorgen dat zorgverleners uw medische gegevens veilig kunnen raadplegen is het Landelijk Schakelpunt (LSP) opgericht. Het opvragen van uw medisch dossier is aan voorwaarden gebonden om uw privacy en gegevens te beschermen:

 

  • Alleen huisartsen, apotheken en medisch specialisten zijn gemachtigd om medische gegevens te raadplegen op het LSP.
  • Andere zorgverleners kunnen alleen informatie opvragen als zij zijn aangesloten bij het LSP en als dit in het belang is van uw behandeling.
  • U kunt altijd nagaan wanneer en wie uw dossier heeft geraadpleegd.
  • Uw medisch dossier mag alleen gedeeld worden wanneer u daar toestemming voor heeft gegeven.

 

Uw toestemming
Uw medisch dossier bevat relevante informatie over uw medicijngebruik, mogelijke allergieën en de toestand van uw gezondheid. Dit kan de zorgverlener ervan verzekeren dat de juiste medicatie op een veilige manier kan worden toegediend. 

 

Met uw toestemming mag uw medisch dossier gedeeld worden. U kunt het toestemmingsformulier invullen via de onderstaande button. U kunt voor meer informatie en het invullen van het toestemmingsformulier ook bij uw Alphega apotheek terecht. Wij adviseren u graag. 

 

Klik hier om uw toestemming te geven.

 

CAPTCHA

 

Zijn alle velden correct ingevuld, vink het vakje ‘Ik ben geen robot’ aan en klik daarna op de groene knop om het formulier te versturen.

Heeft u een klacht?

Ondanks ons streven naar kwaliteit kan het voorkomen dat u niet of minder tevreden bent over de manier waarop u door ons bent geholpen. Neem in dat geval bij voorkeur direct contact met ons op. Er bestaat een grote kans dat we samen tot een oplossing kunnen komen.

 

Klachtenfunctionaris

Komt u er met uw apotheker niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Met uw informatie wordt vertrouwelijk om gegaan. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen en zoekt samen met u naar een oplossing.

 

Contactgegevens klachtenfunctionaris

06 22 92 16 49

apotheek@quasir.nl

 

Onafhankelijke geschillencommissie

Wij nemen elke klacht serieus en zoeken actief naar een passende oplossing voor u. Bent u desondanks toch niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? U heeft al een gesprek gehad met de betrokken hulpverlener van de apotheek en tussenkomst van de leidinggevende heeft uw onvrede ook niet weg kunnen nemen? Dan kunt u overwegen uw klacht voor te leggen aan een onafhankelijke geschillencommissie.

 

Onze apotheek is aangesloten bij de KNMP-klachten en geschillenregeling. De regeling voldoet aan de eisen van de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) en bestaat uit klachtenbemiddeling en een onafhankelijke geschillencommissie.

 

Contactgegevens geschillencommissie Openbare Apotheek

Postbus 8018

5601 KA Eindhoven

088 02 29 181

 

info@skge.nl

www.skge.nl

 

Vermeld in uw schrijven duidelijk om welke vestiging het gaat.