Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Hofland Apotheek | Voorschoten

Let op: Alphega apotheek volgt het protocol van het RIVM om verdere verspreiding van het Coronavirus te voorkomen. Natuurlijk blijven wij ons inzetten om u zo goed mogelijk van dienst te zijn en vragen daarbij uw medewerking:

Heeft u last van hoesten, koorts of (neus)verkoudheid?
Ga dan NIET naar de apotheek maar bel ons


We geven u telefonisch advies en lichten toe hoe we u zo snel mogelijk van uw medicijnen kunnen voorzien. Bedankt voor uw begrip en medewerking.

Adres

Planciusplantsoen 13,
2253TS  VOORSCHOTEN
AGB code apotheek: 02009136

Fax

071 57 611 39

Openingstijden

Er is altijd een apotheker persoonlijk of via de telefoon beschikbaar voor uw vragen. Om u beter van dienst te zijn raden wij u echter aan om even een afspraak te maken.
  • Maandag
    • -
    • -
  • Dinsdag
    • -
    • -
  • Woensdag
    • -
    • -
  • Donderdag
    • -
    • -
  • Vrijdag
    • -
    • -
  • Zaterdag
    • -
  • Zondag
    gesloten

Apothekers

C. D. Ton (BIG-nummer: 49910676017)

Herhaalrecepten bestellen

Voor geneesmiddelen die u langdurig en met regelmaat moet gebruiken bieden we onze herhaalservice aan.

Hierbij zorgt de apotheek er voor dat nieuwe geneesmiddelen klaar staan op het moment dat u ze weer nodig heeft. Verder kunt u gebruik maken van de volgende website:

 

Klik hier om in te loggen op de portal van MijnGezondheid.net

De Hofland apotheek heeft gekozen voor MijnGezondheid.net als website waar u uw geneesmiddelendossier kunt raadplegen en (genees-)middelen kunt bestellen. Het inloggen gaat door middel van DigiD.


Ook is er een app, MedGemak, beschikbaar. Door het inloggen met DigiD is uw dossier veilig te benaderen en voldoet de apotheek volledig aan de huidige privacywetgeving. U kunt bij de Hofland apotheek uw dossier inzien, een medicatiepaspoort afdrukken, geneesmiddelen opnieuw aanvragen en vragen stellen (e-consult).

Een belangrijk voordeel van MijnGezondheid.net is dat de huisartsen in Voorschoten en omgeving deze website ook gebruiken. Bij uw huisarts kunt u afspraken inplannen, laboratoriumuitslagen inzien en vragen stellen (e-consult).

Je ontvangt automatisch een bericht van ons als je medicijnen klaarliggen. De eerste keer moet u zich aanmelden. Klik hiervoor op onderstaande knop om aan te melden!

 

Meld u nu aan!

Als u ’s avonds, in het weekend of tijdens feestdagen medicijnen en/of verbandmiddelen nodig heeft, kunt u terecht bij dienstapotheken in Zuid-Holland Noord. De dienstapotheek is alléén geopend voor spoedgevallen. In de dienstapotheek kunt u recepten aanbieden die u kort tevoren heeft ontvangen van een dienstdoende arts van de huisartsenpost of het ziekenhuis.

Patienten met een recept moeten een geldig ID bewijs meenemen.

Patienten dienen óf een actueel medicatie overzicht mee te nemen voor een goede afhandeling van de medicatie bewaking in de dienstapotheek óf bij hun eigen apotheek toestemming te hebben gegeven voor het uitwisselen van medicatiegegevens via het LSP. Klik hier voor de openingstijden van de dienstapotheek in de regio. 

 

Betaling

Zorg dat u altijd uw geldige polisgegevens of een verzekeringspas bij u hebt. Contante betaling is dan in de meeste gevallen niet nodig. Dit geldt echter niet voor geneesmiddelen die niet of niet volledig door de verzekeraar worden vergoed. Het is bij de dienstdoende apotheek niet mogelijk medicijnen op rekening te krijgen. Zorg daarom dat u ook contant geld of uw pinpas bij u hebt.

Visie

De Hofland Alphega-apotheek is een bedrijf waar mensen aan denken en naar toe gaan als ze informatie willen hebben of producten willen aanschaffen op het gebied van gezondheid en zorg in de breedste zin van het woord. Wij staan open voor alle vragen en verzoeken en wij zullen daar waar nodig doorverwijzen naar andere medewerkers in de gezondheidszorg en andere instanties. Daarom is de apotheek drempelloos in letterlijke en figuurlijke zin.

De medewerkers stralen professionaliteit en collegialiteit uit waardoor klanten zich thuis voelen in de Hofland Apotheek. Wij streven ernaar om altijd een luisterend oor te hebben voor onze klanten, maar zeker ook voor elkaar. Wij willen inspelen op veranderingen in het leven en de maatschappij, vandaar dat de medewerkers van de apotheek nooit zijn uitgeleerd.

Uiteraard staat naast goed zorgverlenerschap goed ondernemerschap, want een gezonde bedrijfsvoering is essentieel voor de continuiteit van de apotheek en voor de kwaliteit van de geleverde diensten.

Zorg is meer dan medicijnen

Geneesmiddelen zijn maar een onderdeel van onze zorg voor uw gezondheid. Om uw geneesmiddel goed te kunnen gebruiken is het belangrijk dat u weet wat uw geneesmiddel doet en hoe u het moet gebruiken.

Daarnaast werken we samen met andere zorgverleners.

Klachten- en wensenformulier

Natuurlijk doen wij ons uiterste best u zo goed mogelijk te helpen. Mocht u niet tevreden over ons zijn dan horen we dat graag. Op die manier kunnen we onszelf verbeteren!
In de apotheek kunt u uw opmerkingen kwijt op een wensenkaartje of u kunt uw klacht mondeling bij een van onze medewerkers kwijt. Ook kunt u via een email een klacht en/of een wens doorgeven aan de apotheek.

Mail hiervoor naar onze emailadres: info@hoflandapotheek.nl.
Wij nemen na ontvangst zo spoedig mogelijk contact met u op.

Medicatiebewaking

Als we een recept ontvangen, dan geven we het geneesmiddel niet zomaar mee. Eerst controleren we of u het geneesmiddel zonder problemen kunt gebruiken. Kan het geneesmiddel wel bij uw andere medicatie gebruikt worden ? Bent u er niet overgevoelig voor ?
Wanneer u een geneesmiddel voor het eerst krijgt zullen we altijd toelichten hoe u het geneesmiddel moet gebruiken. Dit kan soms even duren, maar u bent er wel zeker van dat u het medicijn veilig kunt gebruiken.

Controle van recepten is noodzakelijk, omdat het wel eens voorkomt dat de arts een medicijn voorschrijft, dat niet samengaat met medicijnen die u al gebruikt. Sommige geneesmiddelen versterken of verzwakken bijvoorbeeld elkaars werking. Op zo'n moment nemen we contact op met uw huisarts om te overleggen. We kijken niet alleen naar uw geneesmiddelgebruik, maar houden ook rekening met allergieën, eventuele zwangerschap of kinderwens. Geef dit daarom door aan uw apotheek.

Wij adviseren u ook vrij verkrijgbare geneesmiddelen in de apotheek te laten registreren, als u chronisch geneesmiddelen gebruikt of zwanger bent. Want ook deze middelen kunt u dan niet altijd veilig gebruiken.

Overleg met artsen

Wist u dat de artsen en apothekers nauw samenwerken? Soms is er iets bijzonders met een recept. Een vreemde dosering bijvoorbeeld of een medicijn waarbij extra controle nodig is. Dan overleggen we zonodig met uw arts.

Daarnaast hebben we regelmatig met de Voorschotense huisartsen en apothekers 'farmaco-therapie-overleg'. We zoeken dan antwoorden op vragen als: Welke middelen werken heel goed én zijn redelijk geprijsd? Wat vinden we van dat nieuwe geneesmiddel? Aan dit overleg kunnen wij, met onze farmaceutische kennis, een goede bijdrage leveren.

Computerkoppeling met andere zorgverleners

Het landelijk patiëntendossier laat al enkele jaren op zich wachten. Binnen Voorschoten zijn alle apotheken en alle huisartsenpraktijken echter al jaren aan elkaar gekoppeld. Zo heeft de huisarts altijd zicht op de medicatiegegevens zoals ze in de apotheek zijn vastgelegd. Ook wanneer uw eigen arts niet bereikbaar is kan een andere huisartsenpraktijk inzage in deze gegevens krijgen.

Mocht u bezwaar hebben tegen inzage door andere artsenpraktijken of apotheken, geef dit dan aan bij uw huisarts of apotheek. Wij kunnen de toegang beperken tot uw eigen huisarts en apotheek.

Uw meest recente medicatiegegevens zijn ook opvraagbaar door de Leidse apotheken en de Leidse nachtapotheek. Zo kunnen zij controleren of elders opgehaalde medicatie goed combineert met wat u al gebruikt.

Bestellingen

In de apotheek hebben we veel producten op voorraad. Dus als u met een recept bij ons komt, zullen wij u vaak direct kunnen helpen. Het is echter verstandig om geneesmiddelen of incontinentiematerialen waar u niet buiten kunt niet op het laatste moment aan te vragen. Het kan gebeuren dat we een product voor u moeten bestellen. Vaak kunt u het geneesmiddel dezelfde dag nog ophalen. Bij homeopathische middelen moet u rekening houden met een langere levertijd.

Betalen in de apotheek

U kunt geneesmiddelen natuurlijk contant of via pin betalen. Het meest praktische voor beide partijen is om de verrekening van de kosten van receptgeneesmiddelen zoveel mogelijk rechtstreeks via uw verzekeringsmaatschappij te laten lopen. Dit is voor vrijwel alle maatschappijen mogelijk zorgverzekering.
Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.

Bijbetalen

De overheid wil graag bezuinigen op kosten van medicijnen. Ze hebben daarvoor een aantal maatregelen ingevoerd. Een van die maatregelen is dat per categorie geneesmiddelen een gemiddelde prijs is vastgesteld. Dat is de maximale prijs die de ziektekostenverzekeraars mogen vergoeden. Voor medicijnen die duurder zijn dan die vastgestelde prijs moet worden bijbetaald. Heel vervelend, maar wij kunnen daar helaas niets aan veranderen. Wel kunnen wij in overleg met uw huisarts in sommige gevallen zoeken naar een goedkoper alternatief dat wel volledig wordt vergoed.

Ook een aantal middelen die ook zonder recept verkrijgbaar zijn worden niet of enkel onder bepaalde voorwaarden vergoed.  

Prijslijst voor diensten van Hofland Alphega Apotheek 

Klik hier voor de prijslijst voor 2020. Deze prijslijst geldt indien je in 2020 niet verzekerd bent bij een zorgverzekeraar of indien de apotheek geen contract heeft afgesloten met jouw zorgverzekeraar. Als je vragen hebt over de apotheektarieven die voor jou gelden, informeer dan bij één van onze medewerkers. 

Deze prijslijst geeft u een overzicht van prijzen van diensten in uw Alphega apotheek. Deze prijslijst geldt ook voor niet verzekerde producten en diensten. Voor een overzicht van kosten van geneesmiddelen verwijzen wij u naar www.medicijnkosten.nl.

Indien de apotheek een contract heeft met uw zorgverzekeraar kunnen andere prijzen van toepassing zijn, zowel voor geneesmiddelen als voor diensten. U kunt dit navragen bij één van onze medewerkers. Indien wij met uw zorgverzekeraar een contract hebben, kunnen wij veelal de kosten van ‘uitgifte per medicijn’ en ‘weekuitgifte per medicijn’ rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren.

Uw privacy

De balie van onze apotheek bestaat als het ware uit afzonderlijke eilandjes. Hiervoor is gekozen in verband met privacyoverwegingen. Hierdoor is het mogelijk met iemand een gesprek te voeren zonder dat een ander mee kan luisteren. Daarnaast heeft iedere Alphega-apotheek een aparte spreekkamer voor het voeren van een rustig gesprek.


In de apotheek registreren we verschillende gegevens van u, zoals naam, telefoonnummer, medicijngebruik en eventuele allergieën. Deze gegevens zijn nodig om te bepalen of u een geneesmiddel veilig kunt gebruiken en om u te kunnen bereiken, bijvoorbeeld als we u iets belangrijks vergeten zijn te vermelden.

Wij gaan uiterst zorgvuldig met uw gegevens om. We zijn gebonden aan ons beroepsgeheim en aan het privacyreglement van onze beroepsorganisatie. U kunt erop rekenen dat uw gegevens alleen in te zien zijn door de apothekers, de assistenten, uw arts en uzelf.

Zelfzorggeneesmiddelen

Ook bij zelfzorggeneesmiddelen is het van belang dat u het juiste middel gebruikt. Net als bij receptgeneesmiddelen spelen factoren, zoals leeftijd, bij kinderen ook het gewicht en de duur van de klacht een rol.

De apotheekmedewerker zal u dan ook altijd eerst een paar vragen stellen om een goed advies te kunnen geven. In goed overleg kiezen we het meest geschikte product. Maar u moet niet vreemd opkijken als we een keertje nee verkopen. Het kan best zijn dat uw klacht niet behandeld kan worden met een zelfzorgproduct. Wij verwijzen u dan naar uw dokter.

Wilt u uw geneesmiddelgebruik nog veiliger maken, dan kunnen wij de zelfzorgmiddelen ook in de apotheekcomputer vastleggen. Op die manier vindt er ook medicatiebewaking plaats. U kunt er dan op vertrouwen dat het middel samengaat met uw andere medicatie.
 
Overgevoelig voor bepaalde stoffen? Meld het ons!
Als u ergens allergisch voor bent, is het verstandig dat bij de apotheek te melden. Wij voeren dat dan in onze computer in, zodat wij u kunnen waarschuwen als uw allergie problemen oplevert in combinatie met de geneesmiddelen die u gaat gebruiken.

Ook als u zwanger bent of borstvoeding geeft, is het nuttig ons dat te melden. Sommige geneesmiddelen mogen dan niet (samen) gebruikt worden. We geven u graag advies.

Uw geneesmiddelen in een andere verpakking

Het kan zijn dat u geneesmiddelen krijgt, die er anders uitzien dan u gewend bent. Dit is wel hetzelfde middel, maar het is goedkoper. Door deze zogenaamde generieke geneesmiddelen uit te geven, helpt onze apotheek met het betaalbaar houden van de gezondheidszorg. In plaats van een relatief duur merkpreparaat krijgt u van ons een goedkoper alternatief. Dit middel moet aan dezelfde eisen voldoen als het oorspronkelijke merkproduct en is dus net zo werkzaam en veilig. Ziet uw geneesmiddel er anders uit dan u gewend bent en heeft u daar vragen over? Stel deze dan gerust aan één van onze medewerkers.

Proeftijd voor geneesmiddelen

Als u een geneesmiddel voor de eerste keer krijgt voorgeschreven, mogen wij u slechts een voorraad voor 15 dagen meegeven. Dit is een bezuinigingsmaatregel van de overheid om te voorkomen dat er onnodig medicijnen in de afvalcontainer terechtkomen. Bijvoorbeeld als het geneesmiddel bij u niet goed werkt of vervelende bijwerkingen geeft.
Als de arts voor een langere periode geneesmiddelen voorschrijft, dan krijgt u voor de resterende hoeveelheid een herhaalrecept van ons mee.

Oude geneesmiddelen

Op de verpakking staat tot welke datum uw medicijnen goed blijven. Breng geneesmiddelen die over de datum zijn en geneesmiddelen die u niet meer gebruikt terug naar de apotheek. Wij ruimen ze dan milieuvriendelijk op. De etiketten graag van de doosjes worden verwijderd i.v.m. uw privacy.

Hofland apotheek helpt u graag met de beste zorg. Met handige oplossingen speciaal voor u en uitgebreide aandacht voor preventie. 

Bekijk hier alle diensten van de Hofland apotheek:

 

  • Adviesgesprek astma & COPD

    Heeft u astma of COPD dan is goede zorg en advies over medicijnen belangrijk. Bij Alphega apotheek kunt u terecht voor een adviesgesprek.

  • Actueel medicatieoverzicht

    Alphega apotheek biedt u de mogelijkheid om uw medicatieoverzicht via uw eigen persoonlijke pagina te bekijken en eventueel uit te printen.

  • Diabeteszorg

    Diabetes is een stofwisselingsziekte die het lichaam belemmert om suiker (glucose) uit voeding te verwerken.

  • De Farmacogenetische test

    Minder bijwerkingen, effectievere therapie

  • Herhaalservice

    Gebruikt u dagelijks medicijnen? Vraag dan naar onze herhaalservice.

  • Huidverzorging

    Verschillende apotheken organiseren beauty dagen. Je kunt dan uitgebreid kennis maken met de producten die verkrijgbaar zijn in de apotheek.

  • Incontinentiezorg

    Urine-incontinent zijn betekent dat u uw urine (plas) niet goed op kan houden. Als u hiermee te maken hebt, wilt u het beste advies en de beste producten.

  • Medirol®

    Medirol® is een service van Alphega apotheek. Het bestaat uit meerdere producten om het innemen van je medicijnen makkelijker en veiliger te maken. Medirol® bestaat uit een rol met medicijnzakjes en een persoonlijke informatiemap.

  • De PilService op je iPhone

    Met de PilService-app van Alphega apotheek kun je eenvoudig je anticonceptiepil bestellen, je cyclus bijhouden en herinneringen instellen.

  • Ramadan en medicijngebruik

    U wilt zich in deze heilige maand aan de religieuze plicht houden en met uw familie meedoen aan het vasten. Het innemen van geneesmiddelen wordt gezien als verbreking van het vasten.

  • Reizigersadvies

    Ook voor een persoonlijk reizigersadvies gaat u naar uw Alphega apotheek.

  • Stoppen met roken

    Hart- en vaatziekten, longaandoeningen, onvruchtbaarheid en kanker: Steeds vaker worden we geconfronteerd met de gevaren van roken, veroorzaakt door de teerproducten die ontstaan bij het verbranden van tabak.

  • Bezorgservice

    Bent u aan huis gebonden en daardoor niet in staat om de apotheek te bezoeken, informeer dan naar onze bezorgservice.

  • Spreekkamer

    Voor vragen en gesprekken die meer privacy vereisen, beschikken wij over een aparte spreekkamer.

  • Kijksluiter

    De belangrijkste informatie uit de bijsluiter van uw medicijn kort en duidelijk uitgelegd in een video

  • Alphega chat

    Vragen voor onze apotheek? Dat kan ook via chat.

Wilt u zich inschrijven bij onze apotheek? Vul dan het onderstaande formulier volledig in.


Waarom moet ik mij inschrijven?

U kunt voorgeschreven medicijnen / recepten van de (huis) arts niet zomaar ophalen bij de apotheek. U moet hiervoor ingeschreven zijn. Een belangrijke taak van de apotheek is het vastleggen en bewaken van uw medicijngebruik. We moeten er namelijk zeker van zijn dat u het (voorgeschreven) medicijn zonder problemen kunt gebruiken. Met de gegevens van uw inschrijfformulier leggen wij een dossier voor u aan waarin deze informatie nauwkeurig wordt bijgehouden. Het dossier met uw medicatiegegevens is door u altijd op te vragen bij de apotheek.


Aanduiding van verplicht veld
Geslacht
Ik geef de apotheek toestemming:
Mijn dossierbeheerder te worden en mij te laten uit schrijven bij mijn huidige apotheek.
Voor het delen van mijn medicatiedossier met apotheken waarmee wij samenwerken voor bijzondere zorg rond geneesmiddelen.
Om andere zorgverleners toegang te geven tot mijn medicatiedossier (via het Landelijk SchakelPunt) mits hieraan een zorgvraag ten grondslag ligt.
Om gegevens van het laboratorium op te vragen en in te zien, die nodig zijn om juist en veilig gebruik van medicatie te garanderen (bijv nierfunctie).
Voor het opvragen van mijn medicatiedossier bij mijn huidige apotheek.

 

Zijn alle velden correct ingevuld, vink het vakje ‘Ik ben geen robot’ aan en klik daarna op de groene knop om het formulier te versturen.

Uw medische gegevens delen

Uw huisarts en apotheek hebben toegang tot uw medisch dossier. Om uw privacy en de veiligheid van uw gegevens te waarborgen mogen zij deze niet zonder uw toestemming delen met andere zorgverleners. Mocht u getroffen worden door een ziekte of ongeval en behandeld worden door een onbekende arts, apotheek of specialist dan kan uw medisch dossier van groot belang zijn. Zeker wanneer het toedienen van medicatie noodzakelijk is. 

 

Voorwaarden
Om ervoor te zorgen dat zorgverleners uw medische gegevens veilig kunnen raadplegen is het Landelijk Schakelpunt (LSP) opgericht. Het opvragen van uw medisch dossier is aan voorwaarden gebonden om uw privacy en gegevens te beschermen:

 

  • Alleen huisartsen, apotheken en medisch specialisten zijn gemachtigd om medische gegevens te raadplegen op het LSP.
  • Andere zorgverleners kunnen alleen informatie opvragen als zij zijn aangesloten bij het LSP en als dit in het belang is van uw behandeling.
  • U kunt altijd nagaan wanneer en wie uw dossier heeft geraadpleegd.
  • Uw medisch dossier mag alleen gedeeld worden wanneer u daar toestemming voor heeft gegeven.

 

Uw toestemming
Uw medisch dossier bevat relevante informatie over uw medicijngebruik, mogelijke allergieën en de toestand van uw gezondheid. Dit kan de zorgverlener ervan verzekeren dat de juiste medicatie op een veilige manier kan worden toegediend. 

 

Met uw toestemming mag uw medisch dossier gedeeld worden. U kunt het toestemmingsformulier invullen via de onderstaande button. U kunt voor meer informatie en het invullen van het toestemmingsformulier ook bij uw Alphega apotheek terecht. Wij adviseren u graag. 

 

Klik hier om uw toestemming te geven.

 

 

Zijn alle velden correct ingevuld, vink het vakje ‘Ik ben geen robot’ aan en klik daarna op de groene knop om het formulier te versturen.

Heeft u een klacht?

Ondanks ons streven naar kwaliteit kan het voorkomen dat u niet of minder tevreden bent over de manier waarop u door ons bent geholpen. Neem in dat geval bij voorkeur direct contact met ons op. Er bestaat een grote kans dat we samen tot een oplossing kunnen komen.

 

Klachtenfunctionaris

Komt u er met uw apotheker niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Met uw informatie wordt vertrouwelijk om gegaan. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen en zoekt samen met u naar een oplossing.

 

Contactgegevens klachtenfunctionaris

06 22 92 16 49

bemiddelingapotheken@kpnmail.nl

 

Onafhankelijke geschillencommissie

Wij nemen elke klacht serieus en zoeken actief naar een passende oplossing voor u. Bent u desondanks toch niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? U heeft al een gesprek gehad met de betrokken hulpverlener van de apotheek en tussenkomst van de leidinggevende heeft uw onvrede ook niet weg kunnen nemen? Dan kunt u overwegen uw klacht voor te leggen aan een onafhankelijke geschillencommissie.

 

Onze apotheek is aangesloten bij de KNMP-klachten en geschillenregeling. De regeling voldoet aan de eisen van de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) en bestaat uit klachtenbemiddeling en een onafhankelijke geschillencommissie.

 

Contactgegevens geschillencommissie Openbare Apotheek

Postbus 8018

5601 KA Eindhoven

088 02 29 181

 

info@skge.nl

www.skge.nl

 

Vermeld in uw schrijven duidelijk om welke vestiging het gaat.