Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Incontinentiezorg

Urine-incontinent zijn betekent dat u uw urine (plas) niet goed op kan houden. Als u hiermee te maken hebt, wilt u het beste advies en de beste producten. Uw Alphega apotheek geeft u advies, ondersteuning en de keuze uit diverse hulpmiddelen.

Voor wie

Incontinentie treft mensen van alle leeftijden. Het is niet een probleem waar alleen ouderen mee te maken krijgen. Jonge, zwangere vrouwen kunnen aan het einde van de zwangerschap en na de bevalling last hebben van incontinentie. Als u met incontinentie te maken krijgt, hebt u vaak veel vragen. Wat is de oorzaak en wat kunt u eraan doen?

Persoonlijk advies

Op incontinentieproblemen rust nog vaak een taboe. Men schaamt zich en praat er niet over. Bij uw Alphega apotheek gaan we discreet met uw situatie en kunt u terecht met al uw vragen over incontinentie. Van onze ervaren medewerkers krijgt u deskundig advies over welke producten het beste bij uw persoonlijke situatie passen. Incontinentiemateriaal wordt in de meeste gevallen vergoed door de zorgverzekering. Vraag ernaar bij uw Alphega apotheek.

Oefen de bekkenbodemspieren

Door het trainen van de juiste spieren is het mogelijk urine beter en/of langer op te houden. Belangrijk is om de juiste spieren te vinden en deze te trainen. Probeer op de WC uw plas op te houden. Als dit lukt heeft u de bekkenbodemspieren weten aan te spreken en kunt u deze gaan trainen. Maak geen gewoonte van het ophouden van uw plas. Dit is enkel een test om uw bekkenbodemspieren te voelen.

U kunt de bekkenbodemspieren staand, zittend of liggend trainen.

  1. Concentreer u op uw bekkenbodem en ontspan de bil- en dijbeenspieren.
  2. Span enkel de bekkenbodemspieren aan waarbij u het gevoel hebt dat de spieren samengeknepen worden en ze een beetje opgetild worden in het lichaam. Houd de bekkenbodemspieren minimaal 2 seconden op spanning.
  3. Neem vervolgens 2 tot 10 seconden rust.
  4. Doe de oefening opnieuw en maak een set van 10 herhalingen.
  5. Probeer elke dag 3 à 4 sets te doen.

Bouw de oefeningen geleidelijk op. Probeer elke herhaling steeds iets langer vast te houden tot een maximum van 10 seconden.

Voor meer informatie

Wilt u meer weten over deze service?
Neem dan contact met ons op of loop gerust eens binnen. Wij adviseren u graag.