Handleiding Alphega app
Versie: 3 april 2025
We werken elke dag aan het verbeteren van de functionaliteiten en het gebruiksgemak van de Alphega app. Voor extra uitleg over het aanmaken van een account, inloggen, het gebruik van de app en de diverse functies is er een handleiding beschikbaar. De handleiding is overzichtelijk ingedeeld en begeleidt u stap voor stap door de Alphega app.
Meestgestelde vragen
De meestgestelde vragen over de werking van de app en de bescherming van uw gegevens:
Algemeen
- Is de app voor alle mobiele telefoons beschikbaar?
De apotheek app is beschikbaar voor nagenoeg alle gebruikers van mobiele telefoons. U kunt de app downloaden in de App Store (IOS) en Google Play (Android).
- Is de app ook via mijn tablet of computer te gebruiken?
De app wordt niet ondersteund op tablets. Op dit moment is er ook geen desktop versie van de app beschikbaar.
- In welke talen is de app beschikbaar?
De huidige versie is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Duits, Turks en Marokkaans. Hierbij volgt de app de taal die op de telefoon staat ingesteld. Wanneer de ingestelde taal niet Nederlands is èn de gevraagde taal nog niet beschikbaar is, dan wordt Engels als taal toegepast. Uitbreiding naar andere talen is voorzien in de toekomst.
- Hoe wordt met mijn gegevens omgegaan?
De apotheek app voldoet aan alle relevante Nederlandse wet- en regelgeving, waaronder de AVG (algemene verordening gegevensbescherming). Voor online identificatie is daarom gekozen voor DigiD waarbij u, na het doorlopen van een eenmalig identificatieproces, uw relevante gegevens kan inzien. U hoeft DigiD enkel eenmalig te gebruiken voor de activatie van de app. Inloggen kan vervolgens met een persoonlijke code, een vingerafdruk of gezichtsherkenning (Face ID). Identificatie in de apotheek blijft ook mogelijk.
Account aanmaken
- Ik wil een nieuw account aanmaken maar krijg de melding "U heeft al een account voor deze app"
Heeft u al eerder een account voor de app aangemaakt met een ander e-mailadres dan kunt u kiezen uit de volgende opties:- U klikt op Doorgaan met dit nieuwe account aanmaken en maakt een tweede account aan. Het
- U klikt op Verwijder dit nieuwe account en logt daarna in met het e-mailadres dat u u eerder heeft gebruikt om een account aan te maken.
- Ik wil een nieuw account aanmaken en krijg de melding "Koppelen met apotheek niet gelukt"
Deze melding kan twee oorzaken hebben:- U heeft eerder al een account aangemaakt met een ander e-mailadres.
- U staan niet ingeschreven bij de gekozen apotheek. In dit geval kunt u langsgaan bij uw apotheek om u daar in te schrijven. Of u gaat naar de website van uw apotheek om zich in te schrijven via het online inschrijfformulier.
Inloggen
- Ik weet mijn wachtwoord niet meer
Klik op Wachtwoord vergeten? en voer het e-mailadres dat aan uw account gekoppeld is en klik op Verzenden. U ontvangt een e-mail met instructies voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
- Waarom ontvang ik geen e-mail met instructies voor het instellen van een nieuw wachtwoord?
Dit kan 3 oorzaken hebben. Controleer het volgende:- Is de e-mail in uw spam of ongewenste mailbox terecht gekomen?
- Heeft u uw e-mailadres goed ingevuld?
- Heeft u een ander e-mailadres gebruikt om uw account aan te maken in de app?
- Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
Nadat u bent ingelogd in de app kunt u als volgt uw wachtwoord wijzigen:- Klik op Profiel rechts onderin het scherm.
- Klik op het Tandwieltje rechts bovenin het scherm om het menu Instellingen te openen.
- Klik onder het kopje Account & veiligheid voor de optie Wachtwoord wijzigen.
- U ontvangt een e-mail op het e-mailadres dat gekoppeld is aan uw account. De e-mail bevat een link om uw wachtwoord te wijzigen.
Medicatieoverzicht
- Hoe bouwt de app het medicatieoverzicht op?
Uw medicatieoverzicht toont in het begin alle medicatie die uw Alphega apotheek de afgelopen 12 maanden aan u heeft geleverd.
- Staat er medicatie in het overzicht die u niet meer gebruikt?
Medicatie die u niet (meer) gebruikt, kunt u uit het overzicht verwijderen. Als u eerder dan gepland stopt met deze medicatie, informeer dan uw apotheek. Het is ook mogelijk om via de app medicatie te pauzeren en weer te hervatten.
- Wat moet ik doen als het medicatieoverzicht niet klopt?
Het medicatieoverzicht is een samenvatting van medicatie die u geleverd krijgt vanuit uw eigen apotheek. Medicatie die u recent van bijvoorbeeld een dienstapotheek heeft ontvangen wordt niet in het medicatieoverzicht getoond. Wanneer u de vervolglevering vervolgens van uw eigen apotheek ontvangt, dan wordt het medicijn wel getoond in het medicatieoverzicht.
Uitloggen
- Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik "Uitloggen" selecteer?
Wanneer u uitlogt blijft de koppeling met de apotheek in stand. Uw gegevens worden niet verwijderd. Wanneer u later weer inlogt haalt de app al uw gegevens uit de database van de apotheek app weer op. Uitloggen is nodig als u op uw toestel op een ander account wilt inloggen. Bijvoorbeeld van één van uw kinderen of de persoon waar u mantelzorger voor bent.
Account verwijderen
- Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik "Account verwijderen" selecteer?
Wanneer uw account verwijderd wordt de koppeling met uw apotheek verbroken en verwijdert de app al uw gegevens uit de database van de apotheek. U kunt uw account verwijderen als u bijvoorbeeld overstapt naar een andere apotheek.
Overstappen naar een andere apotheek
- Wat gebeurt er met mijn gegevens in de app als ik overstap naar een andere apotheek?
Indien u overstapt naar een andere apotheek dan zal de apotheek app niet meer worden geactualiseerd op basis van de verstrekte medicatie. U kunt uw account dan via de persoonlijke instellingen verwijderen. Indien uw nieuwe apotheek deze apotheek app ook aanbiedt, dan kunt u de apotheek app opnieuw installeren en bij het registratieproces uw nieuwe apotheek selecteren.
- Hoe wordt mijn medicatiedossier overgedragen als ik overstap naar een andere apotheek?
Het patiëntendossier uit de apotheek app kan niet worden overgedragen naar een andere apotheek of een andere app. Nadat u zich bij een andere apotheek hebt ingeschreven, kunt u uw nieuwe apotheek uw dossier laten opvragen bij uw vorige apotheek.